Koopintentie stijgt, verkoopintentie daalt

Met de lancering van de funda Index houden we u actief op de hoogte van het actuele vertrouwen, de intentie en het gedrag van consumenten op de woningmarkt. Zo ziet u wat er gebeurt, vóórdat het gebeurt. In deze eerste update de cijfers over oktober. Daaruit blijkt dat de spanning op de woningmarkt toeneemt.

Consumenten zijn sinds september weer actiever op zoek naar een woning op funda. Ook de groep die van plan is om een nieuwe woning te kopen, wordt steeds groter. Daarentegen daalt het aantal mensen dat een huis wil verkopen. Bovendien willen steeds meer zoekers liever eerst een nieuwe woning kopen, voor zij hun huidige verkopen.

Quintin Schevernels: ‘Het lijkt erop dat een afvlakking of lichte daling van de huizenprijzen nog heel ver weg is’

‘Dit zijn de meest actuele indicaties die bevestigen dat de spanning op de woningmarkt verder toeneemt. Zoals het er nu naar uitziet, blijft de vraag onverminderd groot en blijven huizenzoekers actief, terwijl de intentie om te verkopen afneemt,’ aldus Quintin Schevernels, ceo van funda. ‘Voor nu lijkt het erop dat een afvlakking of lichte daling van de huizenprijzen nog heel ver weg is.’

Funda Index biedt actueel inzicht

We meten het vertrouwen in de woningmarkt door continu onderzoek onder een deel van de vijf miljoen maandelijkse bezoekers op funda. Vinden zij het een goed moment om in de huidige markt te kopen of verkopen? De actuele intentie meten we door respondenten te vragen of zij op dit moment van plan zijn om een woning te kopen of verkopen.

Het koopgedrag brengen we in kaart aan de hand van de bewegingen en handelingen van de consument op funda. Doen zij een contactaanvraag bij een makelaar, dan nemen we aan dat ze daadwerkelijk bezig zijn met het kopen van een woning. De maand juli dient bij al deze metingen als nulmeting: alle daaropvolgende maanden worden vergeleken met de resultaten van deze maand.

Vertrouwen: huizenprijzen en krappe markt van grote invloed

In oktober vond 86% van de consumenten het een goed moment om een woning te verkopen. Daarmee blijft het verkoopvertrouwen de afgelopen maanden vrij constant. En dat terwijl half april, vlak na het uitbreken van de coronacrisis, het percentage nog op 46% lag.

Het vertrouwen in de aankoop is flink gedaald door de hoge huizenprijzen en krapte op de woningmarkt

Belangrijkste redenen die consumenten voor dit grote vertrouwen geven zijn de snelle verkoop en hoge huizenprijzen. Door die huizenprijzen én de krappe woningmarkt is het vertrouwen in de koop van een woning flink gedaald naar 15%. Ter vergelijking: in april vond 31% van de ondervraagde bezoekers het een goed moment om een woning te kopen. Het huidige vertrouwen wordt overigens vooral toegekend aan de gunstige rentestanden.

Intentie: koopintentie stijgt, verkoopintentie daalt

De cijfers over oktober laten zien dat meer mensen van plan zijn om een huis te kopen, terwijl steeds minder mensen van plan zijn om te verkopen. Ten opzichte van juli is de verkoopintentie zelfs 13% gedaald. Schevernels: ‘Een mogelijke verklaring voor deze daling is dat mensen hun verkoop naar voren hebben gehaald na de lockdown in maart. Dat zien we ook terug in onze piekende platformcijfers uit die periode.’

Er nemen 25% meer mensen via funda contact op met een makelaar vergeleken met een jaar geleden

Als de koopintentie de komende tijd gelijk blijft en de verkoopintentie verder daalt, kan dat leiden tot nog grotere krapte op de markt en dus verder stijgende huizenprijzen.’ Ook makelaars zien dat consumenten in deze ‘verkopersmarkt’ liever eerst een nieuwe woning kopen voordat zij hun huidige woning verkopen. Deze trend verergert de krapte.

Gedrag: concurrentie onder woningzoekers

Uit de funda Index blijkt dat woningzoekers steeds actiever worden in hun zoektocht. Na de dip in contactaanvragen in maart, na het aankondigen van de eerste coronamaatregelen, steeg dit aantal explosief in mei en juni. De dalende koopgedrag-index in augustus komt waarschijnlijk door de zomerperiode. Inmiddels stijgt het koopgedrag weer richting het hoge niveau van voor de zomer. Dat het koopgedrag toeneemt, betekent dat de concurrentie op beschikbare woningen groter wordt. Er nemen meer mensen via funda contact op met een makelaar, zelfs 25% meer dan in dezelfde maand een jaar geleden. Goed nieuws voor u dus!

Wilt u nóg dieper in de cijfers duiken? Bekijk dan de volledige rapportage van oktober. Daarin vindt u volop inzichten rondom bijvoorbeeld de verwachtingen van het marktvertrouwen over zes maanden, de redenen waarom men wil verhuizen of uitsplitsingen tussen steden en dorpen.

Bron: Funda.nl